fødevareBanken – Sådan gav vi mad og mennesker en chance til

Baggrund

{

fødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark.

Det gør de ved at flytte enorme mængder af overskudsmad fra fødevaredonorer til organisationer, der således kan servere millioner af måltider for udsatte børn, unge og voksne. Advance har i mange år haft tradition for at støtte velgørende formål og projekter, og vi henvendte os til fødevareBanken for at donere en kampagne. Men det stod hurtigt klart, at der var behov for mere end ”bare” en reklamekampagne. Der var behov for at gøre fødevareBanken endnu mere attraktiv for virksomhedssponsorer, og derigennem skaffe flere midler til arbejdet.

Løsning

{

Vi udviklede en flerstrenget kommunikationsindsats, som styrkede fødevareBankens position og deres unikke fortælling om at gøre madspild til måltider for socialt udsatte børn, unge og voksne.



Målet med kampagnen var at øge kendskabet til fødevareBanken generelt i befolkningen for derigennem at blive mere attraktiv for virksomheder, der vil investere i CSR, som styrker virksomhedens sociale ansvar og omdømme over for kunder og samarbejdspartnere. Med konceptet ”En Chance Til” som omdrejningspunkt fortalte vi omverdenen, hvordan mad og mennesker kan få en chance til. Det var en grundlæggende præmis, at der ikke var penge til mediekøb. Derfor blev der lagt et stort arbejde i at skaffe partnere, som spredte budskabet gennem egne kanaler og bidrog til et stort engagement. Vi udviklede kampagneelementer, som blev eksekveret som film, radio, samarbejde med bloggere, content til sociale medier og web og ikke mindst materialer til et omfattende samarbejde med Netto.


Resultater

{

Kort tid inde i kampagnen kom der flere tilsagn fra virksomheder, som har gjort det muligt for fødevareBanken at styrke arbejdet fremadrettet - blandt andet kom Royal Greenland til som nye fødevaredonorer.

Karen Inger Thorsen, der er direktør i fødevareBanken, udtaler:

Kampagnen øgede kendskabet til fødevareBanken markant, vi fik overvældende mange positive reaktioner, og takket være indsatsen og det øgede kendskab har vi nu langt bedre muligheder for at etablere nye, værdifulde partnerskaber. Fødevarebanken har 150 frivillige og 10 lønnede medarbejdere, og alle som én er vi stolte af kampagnen. Den taler tydeligt, og den taler til hjertet. Selv Arlas CSR-folk var begejstrede og har delt kampagnefilmen flere steder.

Kampagnen øgede kendskabet til Fødevarebanken markant.

141.768

Visninger af kampagnens film

Disse blev afviklet på fødevareBankens egen Facebookside, via Netto, Pop FM, Arla, Urtekram, Unilever, Jyske Bank og Advance.

813 tons

Overskudsmad flyttet i 2016

Svarende til 1.900.000 måltider - en stigning på tæt ved 200 tons overskudsmad i forhold til året før.

Kampagnens hovedfilm

{

På fødevareBankens egen Facebookside opnåede filmene et reach på over 69.094 unikke personer, 25.000 visninger og 261 delinger, og besøg på fødevareBankens website steg i kampagneperioden til det dobbelte.

Samarbejdet med bloggere omfattede mere end 70.000 følgere og gav op til 300 likes pr. post. Bloggerene rapporterede herudover fra deres tur med de frivillige via Instagram stories. (Tilgængelige i 24 timer). Hver blogger afleverede materiale til fødevareBankens billedbank, som omfatter i alt ca. 100 billeder og videoklip, som fødevareBanken kan bruge fremover.

Kampagneaktiviteten på Pop FM nåede ud til 458.000 lyttere i uge 46 og 431.000 lyttere i uge 47. Der var ugentligt 879 deltagere i sms-konkurrencen mod normalt ca. 400.

Samarbejdet med Netto gav eksponering i 459 Netto butikker over hele landet, helsidesannonce i Netto tilbudsavis samt redaktionelt indhold og annonce i Lime, der har over 247.000 læsere. Salg af overskudsmadkasser i Netto butikkerne genererede en ekstra støtte på 100.000 kr., og kampagnen udløste desuden et større sponsorat fra Netto til dækning af præmier og sponsering på Pop FM.

fødevareBanken udviklede sig markant i 2016. Således er der fremgang på stort set alle de parametre organisationen måler på. Flere maddonorer, mere mad, flere modtagere af maden og flere måltider.

Kampagnen fik dermed både skabt det ønskede øgede kendskab samt en markant stigning i måltider til socialt udsatte børn, unge og voksne.