Arbejdernes Landsbank - bygger på sunde værdier

Udfordringen

{

Arbejdernes Landsbank havde en unik historie, som også var en barriere for at skaffe nye kunder. Advance hjalp med at gøre bankens brand relevant og nutidigt for endnu flere danskere.

Arbejdernes Landsbank var i 2010 en solid bank, som stod for noget særligt over for mange lønmodtagere i Danmark. Men bankens navn, omdømme og position var også en begrænsning for fremtidig udvikling og vækst. Færre og færre danskere opfattede sig selv som arbejdere, og tilgangen af nye kunder var stagnerende. Advance fik til opgave at re-positionere banken med respekt for dens værdier og historier.  

Løsningen

{

Advance anbefalede et grundigt indsigtsforløb og udførte en omfattende intern kampagne for at definere værdier og den altafgørende kunderådgivning. Sideløbende undersøgte vi markedet og samlede til sidst alle tråde i en ny grundfortælling. Fra at være en bank for arbejderklassen, hvor bankens relevans og målgruppe var defineret ud fra socialt tilhørsforhold og politisk ståsted, skulle Arbejdernes Landsbank erobre en position som en bank, der har et anderledes syn på rigdom, og som er relevant ud fra et værdimæssigt fællesskab. Positionen blev omsat til løftet ”Bygger på sunde værdier” og kommunikationsplatformen ”Hvad gør dig rig?”, som blev afsæt for alle markedsføringsaktiviteter herunder events, sponsorater inden for sport, kultur og undervisning og det nye serviceprodukt ”Værdisamtalen”. 

TVC positionerede banken med dokumentarfilm om mennesker, der er rige på mere end penge.

Resultater

{

Efter kampagneperioden steg den positive opfattelse af Arbejdernes Landsbank i målgruppen. Banken scorede højere end både små og store banker på “en bank med holdning”, “har menneskelige værdier” og “tænker på andet end penge”. Og undersøgelserne blandt medarbejderne viste, at de i høj grad kunne kende sig selv i kommunikationen.

Resultater

11.000

nye kunder

i 2011. Kilder: Catinét og IUM research

#1

i kundetilfredshed

tre år i træk fra 2010-2012. Kilder: Catinét og IUM research

Vil du skabe vækst og værdi for dit brand på det finansielle marked?

Kontakt Jens Krog og hør hvordan vi bygger en succesfuld kommunikationsplatform.

Jens Krog

CEO, Partner

21 47 69 26 JK@advance.dk