Takeda - fælles brandplatform for Apovit og Nycoplus

Udfordring

{

Takeda - indsigtsfuld viden om sundhed fænger forbrugerne  

Forbrugerne søger selv viden og råd om deres sundhed på nettet og i deres sociale netværk. Det kan være en udfordring for brands, som sælges på apoteker. Læs her hvordan vi har gjort Apovit og Nycoplus til en vitaminekspert, der fænger forbrugerne i Norge og Danmark og høster markante markedsandele på begge markeder.

I 2013 fik Advance til opgave at udvikle en fælles brandplatform for kosttilskuddene Apovit i Danmark og Nycoplus i Norge. Formålet var øget kendskab, præference og køb blandt forbrugerne. Fordi Apovit og Nycoplus kun sælges på apoteker, var det vigtigt også at opnå de professionelles accept. Brandplatformen skulle dermed balancere mellem at tiltrække forbrugerne og bygge brandets troværdighed blandt apotekerne.

Løsning

{

I vores strategiarbejde identificerede vi en række indsigter og fik bekræftet at brugerne fortsat opfatter apoteket som et kvalitetsstempel. Vi så en ledig position som ”vitamineksperten”, som begge brands kunne at sætte sig på. Men vi vidste samtidigt det skulle være en indsigtsfuld ekspert. På baggrund af voresanalysearbejde kunne vi se at relativt få forbrugere interesserer sig for vitaminer og mineraler. De fleste er til gengæld interesserede og engagerede, når det handler om dem selv og de dagligdagssituationer, som de oplever. Dette har vi løst med den fælles brandplatform.

TVC har øget kendskabet og har banet vej for større synlighed og salg på apotekerne.

TVC-konceptet er udtænkt og produceret, så det er enkelt at versionere til de to markeder.

Videoer og content med brugbar viden deles og spredes via de sociale medier.

Resultat

{

Vores brandplatform for Apovit og Nycoplus har nu kørt uafbrudt siden 2013. Det bekræfter, at det har været et rigtigt valg at positionere begge brands med indsigtsviden om forbrugere og vitaminer. Det kreative koncept består fortsat af tre elementer: Relevante indsigtsfulde spørgsmål, der skaber engagement. Et direkte, dagligdags sprogbrug, der appellerer til at tænke selv og foretage et aktivt valg. Og endeligt et genkendeligt og enkelt formsprog, der underbygger ønsket om at give brugerne viden. Disse elementer benyttes konsekvent på tværs af alle medier og kanaler. Af fortrolighedsårsager kan markedsandele og salgsresultater ikke oplyses, men brandplatformen har bidraget til kommerciel succes på begge markeder.

Tre leveregler for brandets tone of voice

#1

Skriv uformelt, friskt og med stort sprogligt overskud.

.

#2

Vær nemme at forstå uden at forfladige emnerne.

.

#3

Giv og del viden uden at være belærende.

.

Skal du skabe branding og salg inden for sundhed?

Kontakt Jens Krog og hør hvordan vi kan hjælpe dig.

Jens Krog

CEO, Partner

21 47 69 26 JK@advance.dk