Solgryn – Styrket branding formet af forbrugernes hjerter

Udfordring

{

Hver dag dør 19 kvinder i Danmark af en hjertekarsygdom. Der er brug for flere midler til forskning og forebyggelse, og det er en af de vigtige sager, som Hjerteforeningen kæmper for.

OTA Solgryn valgte at tegne et sponsorat af Hjerteforeningens kampagne Elsk Hjertet og støtte op. Dette var samtidig forankret i Solgryns indhold af betalglucaner, som sænker indholdet af kolesterol i blodet og gavner hjertet. Vi blev bedt om at aktivere sponsoratet og samtidig styrke det mere end 100 år gamle morgenmadsbrand.

Løsning

{

Med konceptet "Hjerteform" motiverede vi danskerne til at skabe hjerteformede ruter med deres motion. Hvert hjerte udløste 5 kroner i donation til Hjerteforeningen. Vi indledte et samarbejde med Endomondo, som gjorde det muligt for brugerne at tracke og dele deres hjerteformede ruter.

Vi udviklede en Facebook app, der hentede oplysninger fra Endomondo om workouts, som var blevet tagget med #hjerteform. Blandt disse data var bl.a. rutekoordinater og længde på ruten. Alle ruter blev tilføjet vores danmarkskort dannet via Google maps, ligesom de kunne deles på brugernes egne Facebook profiler eller gemmes i deres Endomondo app. På den måde kunne andre brugere også se og benytte ruterne.

Ved at skrive ”#Hjerteform” efter endt aktivitet via Endomondo fik brugerne således deres personlige hjerte på Danmarkskortet og i Facebook app’en kunne alle følge, hvordan antallet af hjerter voksede over hele Danmark, og hvilke motionsformer der blev anvendt.

Resultater

De første ni måneder blev der skabt 1.598 hjerteformede ruter med en samlet længde på over 10.000 kilometer

1598

Hjerter

På de første 9 måneder

20.000+

Brugere

Deltog i en særlig Endomondo Challenge

{

Journalister, bloggere og direktøren for Hjerteforeningen løb det første hjerte. Det sikrede omtale i livsstils- og motionsmagasiner med tilsammen 500.000 læsere og på blogs med mere 125.000 følgere.

25.000 fans på Facebook og 1.4 millioner eksponeringer gennem emballager sikrede involvering og deling af personlige historier bag hjerteformede ruter.

BT.dk - med mere end en million brugere - dedikerede en speciel underside til Solgryn Hjerteform før og under Emeritageløbet og Copenhagen Marathon. Kampagnen blev samtidig eksponeret ved begge løb med tilsammen 25.000 motionsløbere og tæt ved hundrede tusinde tilskuere.

Hele indsatsen skabte fornyet relevans for forbrugerne ved at sætte strøm til Solgryns produktegenskab.

Vil du skabe digitale koncepter for dit brand som engagerer og aktiverer dine kunder?

Få en aftale med Jens Krog og hør hvad vi kan gøre for dig.

Jens Krog

CEO, Partner

21 47 69 26 JK@advance.dk